SERRA DE TIVISSA: COVES DE VILELLA

Medi natural

Documentació

Descripció de l’accés

L’itinerari comença al poble de Tivissa, al qual s’hi arriba per la carretera C-44, de Móra d’Ebre a l’Hospitalet de l’Infant, o amb transport públic mitjançant les línies Tivissa-Móra d’Ebre, Tivissa-Reus o Batea-Barcelona (Cerqueu itineraris i horaris). A Tivissa caldrà seguir els rètols que indiquen ermita de Sant Blai, camí que comença al final del carrer Padrells, on hi ha diversos rètols amb itineraris excursionistes.

Mostra un mapa més gran

Atenció! Feu clic sobre (B), premeu sobre "com s’hi va" i en el mapa que us apareixerà, poseu el vostre lloc de sortida a (A); en aquest mapa
el punt de destí (B) és el punt d’inici i d’acabament de l’itinerari.

Fotografia del punt d’inici de la sortida

Mapa de l’itinerari

Descripció de l’itinerari

0.00 km. L’itinerari comença a Tivissa, al final del carrer Padrells, on surt la pista que mena a l’ermita de Sant Blai. En aquest punt hi ha un parell de rètols indicatius dels camins dels entorns, cal seguir en direcció a Sant Blai i coll de Maula.

0.56 km. Cruïlla, cal seguir la pista que surt a mà esquerra, cimentada i vorejada de xiprers. Un rètol indica Sant Blai-Coves de Vilella. A la tornada, es vindrà per la pista que es deixa a mà dreta i que ve del coll de Maula.

1.31 km. El GR-7, que també ve de Tivissa, enllaça amb la pista principal que cal continuar seguint, ara amb senyals blancs i vermells.

1,44 km. Font de Sant Blai.

1,75 km. Ermita de Sant Blai. Es pot continuar per la pista o pujar per les escales entremig de l’àrea de lleure. Al costat esquerra de l’ermita, en una corba de la pista principal, un rètol indica Creu de Sant Blai i més endavant, seguint el curt tram de pista que va cap al darrera de l’ermita, un altre rètol indica Castell de Sant Blai. És recomanable pujar a qualsevol d’aquests dos punts per l’extraordinària vista de què es gaudeix. L’itinerari segueix novament per la pista principal, encara marcada amb els senyals blancs i vermells del GR-7.

2,45 km. Coll del Ventall. Es segueix per la pista de l’esquerra, no cimentada, i s’abandona el GR-7.

3,21 km. Es segueix per la pista que baixa a mà dreta, on hi ha una cadena que impedeix el pas dels vehicles automòbils a uns 50 m.

3,65 km. Rètol indicador de camins.

4,72 km. Cadena i rètol a uns 20 m. Es segueix la pista principal en direcció a les coves de Vilella, seguint sempre el barranc dels Fogassos. Es deixa a mà esquerra el camí que entra al barranc de Missamoroi, indret aquest de força interès naturalístic i paisatgístic.

5,15 km. Rètol indicatiu. L’itinerari continua barranc avall.

6,20 km. Camps d’oliveres i ametllers. Es continua per la pista principal que continua baixant paral·lela al barranc.

7,33 km. Cruïlla. Es deixa la pista que se seguia, i que continua barranc avall, per agafar la que surt a mà dreta seguint les indicacions que senyalen les coves de Vilella.

7,67 km. Final de la pista en una esplanada amb rètols explicatius de la situació de les coves i de les pintures rupestres. Cal seguir endavant per un camí molt més estret que segueix torrentera amunt i per sota els fils d’una línea d’alta tensió.

8,23 km. S’arriba a una nova pista que cal seguir cap a mà esquerra.

8,54 km. S’enllaça amb la pista principal i es va cap a mà dreta, en direcció coll de Maula i Tivissa. Novament es segueix un tram del GR-7 marcat amb els característics senyals blanc i verds.

10,10 km. Cruïlla. Es deixa el GR-7, que va en direcció a Sant Blai, i es continua per la pista cimentada de l’esquerra cap al coll de Maula i Tivissa.

10,71 km. Coll de Maula, es segueix la pista cimentada. Des d’aquest punt es gaudeix d’una àmplia vista sobre totes les muntanyes de l’entorn: per un costa la serra del Boix i del Cardó i els Ports, per l’altre, el poble de Tivissa i la serra de Llaveria; davant el tossal de Pena-Roja.

13,01 km. Cruïlla. Se segueix recte, per la carretera que va en direcció a Tivissa.

13,21 km. S’enllaça amb el tram que s’ha seguit a l’inici de l’itinerari i es continua cap a Tivissa. A mà dreta queda la pista que porta a Sant Blai.

13,75 km. Punt d’inici i acabament de l’itinerari.

Itinerari de la sortida per a GPS

Descarregar l’itinerari de la sortida per a GPS

Fotografies de l’itinerari

Institució Catalana d’Història Natural

Carme, 47 – 08001 Barcelona - ichn@iec.cat - http://ichn.iec.cat.