SERRA DE MONTSEC: TOSSAL DE LES TORRETES

Medi natural

Documentació

Descripció de l’accés

Partint de la carretera d’Artesa de Segre a Tremp, s’agafa la carretera L-9132 fins a Vilanova de Meià, a 12 km. Entrant al poble, s’agafa una carretera estreta va cap a Tremp i l’ermita de la Mare de Déu del Puig de Meià. Després de quatre quilòmetres, es trenca cap a l’esquerra, seguint una pista que va a Rúbies i a l’ermita anteriorment esmentada. A dos km es deixa a mà esquerra la pista que va a l’ermita i es continua sempre per la pista principal en direcció a Rúbies. Als deu km de pista, s’arriba a una cruïlla, és el lloc anomenat Cabana del Pere, on a més de la cabana hi ha un dipòsit d’aigua. Es deixa el cotxe aquí i a partir d’ara es continuarà a peu. La pista que s’ha resseguit, habitualment és apta per a cotxes si es va en compte.

Una altra via d’accés a la Cabana del Pere és des de Santa Maria de Meià, poblet situat a 3 km de Vilanova de Meià. A la sortida de Santa Maria de Meià es trenca a la dreta i se segueix la pista que porta a Fontalba. Al cap de 700 metres, es trenca a la dreta per una pista més estreta que va a Rúbies. Aquesta pista és bastant espectacular, especialment en el seu tram final, però sovint requereix l’ús d’un vehicle tot terreny. Després de poc més de 5 km, s’arriba a la Cabana del Pere, punt d’inici de l’itinerari.

Mostra un mapa més gran

Atenció! Feu clic sobre (B), premeu sobre "com s’hi va" i en el mapa que us apareixerà, poseu el vostre lloc de sortida a (A);
en aquest mapa el punt de destí (B) és el punt d’inici i d’acabament de l’itinerari.

Fotografia del punt d’inici de la sortida

Mapa de l’itinerari

Descripció de l’itinerari

0,00 km. Cabana del Pere, se segueix la pista principal cap a ponent, en direcció a Rúbies i a la pedrera de Meià.

0,87 km. Trencall, se segueix la pista principal cap a la dreta.

3,13 km. Es continua per la pista cap a la dreta, en direcció a Rúbies.

3,77 km. Abans d’entrar al poble enrunat de Rúbies, s’agafa la pista de la dreta fins a l’esplana que hi ha a la part alta.

3,88 km. Esplanada darrere l’església. Cal seguir el corriol de la dreta (GR-1) que va cap a la portella Blanca. El primer tram fa força pendent, està poc senyalitzat i molt erosionat, però després s’arreglarà, tot i que no deixarà de pujar.

4,44 km. Camí a la dreta, seguint el GR-1.

4,73 km. Portella Blanca, es va cap a la dreta seguint el GR-1 uns cinquanta metres.

4,78 km. Es deixa el GR-1 a l’esquerra i se segueix cap a la dreta, pujant en diagonal per un corriol poc marcat.

4,82 km. Inici d’una pista, se segueix durant un curt tram fins a les runes d’una cabana.

4,98 km. Just al costat de les runes, s’agafa un corriol a la dreta que puja en diagonal cap a la carena, deixant el bosc sempre a l’esquerra.

5,20 km. Gairebé sense camí, cal anar resseguint sempre la carena, amunt i cap a llevant. Malgrat que el camí és poc evident, el prat culminar facilita el pas.

6,73 km. Vèrtex geodèsic del tossal de les Torretes. Se segueix per la pista que arriba fins aquest punt i s’entra un tram dins el bosc.

7,39 km. S’abandona la pista quan es veu que gira cap l’esquerra i comença a baixar, es va recte, seguint la carena i pel que sembla la marca d’una antiga pista, la qual s’acabarà perdent. Per un corriol es baixarà cap al coll que queda al davant, un un xic a la dreta.

7,96 km. Arribats al coll, es puja cap l’altra costat resseguint la carena.

8,55 km. Tossal de Mirapallars. Es baixa cap a un coll similar a l’anterior.

8,99 km. Just a l’arribar al coll (Grau Ample), a mà dreta surt un petit corriol que caldrà agafar per baixar cap a la pista de l’inici. Unes fites de pedres indiquen on s’agafa aquest corriol, que al principi no sempre és evident. En el seu tram final, aquest corriol es força pendent i pedregós.

9,72 km. S’arriba a una antiga pista que se seguirà cap a la dreta.

9,94 km. S’arriba a una pista més gran, la qual se seguirà avall i a l’esquerra.

10,27 km. Pista principal per la qual s’ha passat amb el vehicle amb anterioritat si es venia de Vilanova de Meià, es va cap a la dreta fins arribar al punt d’inici.

11,28 km. Punt d’inici i d’acabament de l’itinerari. Fi de l’itinerari després de tres hores de camí sense pauses.

Itinerari de la sortida per a GPS

Descarregar l’itinerari de la sortida per a GPS.

Fotografies de l’itinerari

Institució Catalana d’Història Natural

Carme, 47 – 08001 Barcelona - ichn@iec.cat - http://ichn.iec.cat.