SERRA DE MONTSANT: CINGLE MAJOR

Medi natural

Documentació

Descripció de laccés

Per accedir a la Morera de Montsant, punt d’inici de l’itinerari, cal agafar la carretera C-242 de les Borges del Camp a la Granadella. A Cornudella de Montsant cal agafar la TV-7021 que al cap d’uns 8 km arriba a la Morera de Montsant. L’itinerari té el seu inici a l’aparcament que hi ha a la part alta del poble, al qual s’hi accedeix a través del camí asfaltat que surt a mà dreta de la carretera TV-7021 unes poques desenes de metres abans d’arribar al nucli de la Morera de Montsant.

Mostra un mapa més gran

Atenció! Feu clic sobre (B), premeu sobre "com s’hi va" i en el mapa que us apareixerà, poseu el vostre lloc de sortida a (A);
en aquest mapa el punt de destí (B) és el punt d’inici i d’acabament de l’itinerari.

Fotografia del punt d’inici de la sortida

Mapa de l’itinerari

Descripció de l’itinerari

0,00 km. Aparcament de la part alta del poble. Cal agafar el camí formigonat seguint la indicació Serra Major.

0,07 km. Es continua pel camí formigonat cap a la Serra Major. A l’esquerra queda el camí per on es tornarà.

0,21 km. El camí es mig empedrat i es veuen els senyals blanc i vermells del GR-171 que caldrà seguir fins arribar a dalt la serra. A la dreta es deixa el camí que puja pel grau dels Barrots.

0,29 km. Àrea de lleure.

0,41 km. Es trenca a mà dreta, seguint els senyals blanc i vermells, cap al grau de l’Agnet i es deixa a mà esquerra el camí que puja pel grau de la Grallera.

1,62 km. Rètol que indica que s’ha superat el grau de l’Agnet; cal seguir cap a la dreta. En un primer tram, el camí ressegueix la part alta de la cinglera i permet tenir una vista molt espectacular del Priorat; també és un bon punt per observar ocells.

2,42 km. Trencall senyalitzat, es va cap a l’esquerra, direcció Serra Major.

2,54 km. Nou trencall senyalitzat, es va cap a la dreta.

2,82 km. Cruïlla de camins. S’arriba al camí de Capçada i se segueix cap a l’esquerra, en direcció a Cabacés. En aquest mateix punt es connecta amb el GR-174-1

3,04 km. Es continua pel camí de Capçada, deixant a mà dreta el camí que ressegueix el GR, motiu pel qual desapareixeran els senyals blanc i vermells, tot i que el camí de Capçada està marcat amb senyals grocs.

4,08 km. Trencall senyalitzat, se segueix recte, cap a Cabacés.

5,29 km. Piló dels Senyalets, es continua per la carena.

5,64 km. Pi del Cugat. Es deixa el camí carener i es trenca a mà dreta, baixant cap a la torrentera. Un rètol indica la direcció cap al clot dels Cirers.

6,13 km. Clot dels Cirers. El camí travessa la depressió i segueix torrentera avall, uns 100 metres .

6,23 km. Es deixa la torrentera principal i es trenca a mà esquerra per remuntar una altra torrentera que conflueix en aquest punt.

6,40 km. Nova confluència de torrenteres, se segueix la de la dreta i es puja cap a la carena, tot i que la que es deixa a mà esquerra també hi puja.

6,78 km. Camí carener. Es va cap a la dreta.

6,89 km. S’agafa el camí que en un principi circula paral·lel al camí carener per la seva dreta, tot i que poc a poc se’n va separant.

6,97 km. Diverses fites de pedres amuntegades indiquen el trencall que descendeix cap a mà dreta i que caldrà seguir, tot i que s’acabarà tornant a aquest mateix punt.

7,51 km. Balma al final de la qual es troba el teix de la Cova. Es torna enrere.

7,99 km. Es torna a arribar al punt 6,97 km . Se segueix cap a la dreta en direcció al vèrtex geodèsic de la Cogulla que es veu just al davant.

8,26 km. S’arriba al camí carener i se segueix capa la dreta, novament seguint els senyals grocs.

8,50 km. Cal anar recte i pujar a la Cogulla.

8,56 km. La Cogulla , vèrtex geodèsic. Es torna enrere cap al camí carener, seguint el tram pel qual s’ha vingut.

8,86 km. Se segueix per la dreta, pel camí de carena, seguint els senyals grocs.

9,71 km. Cal estar atent a les fites de pedres amuntegades que indiquen que cal abandonar el camí de Capçada i seguir un camí a mà dreta que comença a descendir cap al fons de la torrentera. Aquest tram, fins al final, està marcat amb senyals blanc i grocs, tot i que en alguns trams estan mig esborrats.

10,50 km. El camí deixa la llera de la torrentera i puja lleugerament pel seu vessant esquerra, primer pel mig del bosc i després pel damunt de la cinglera.

11,27 km. En aquest punt comença el grau de Salfores, un tram molt espectacular de camí que no ofereix cap dificultat als habituats a la muntanya, tot i requerir una certa atenció. Un cable permet superar fàcilment un punt una mica penjant i els senyals blancs i grocs indiquen clarament el camí de descens entre roques.

11,37 km. Se segueixen els senyals blancs i grocs i es deixa un petit corriol a mà dreta que mena a la font Perigona.

12,55 km. Cal seguir sempre el camí principal i els senyals blanc i grocs fins al final.

13,63 km. Enllaç amb la pista formigonada que s’ha seguit a l’inici de l’itinerari.

13,72 km. Aparcament. Punt d’inici i d’acabament de l’itinerari.

Itinerari de la sortida per a GPS

Descarregar l’itinerari de la sortida per a GPS

Fotografies de l’itinerari

Institució Catalana d’Història Natural

Carme, 47 – 08001 Barcelona - ichn@iec.cat - http://ichn.iec.cat.