ELS PORTS: CARRER AMPLE

Inici

Medi natural

Documentació

Descripció del medi i del paisatge

L’itinerari s’inicia a l’Àrea Recreativa de la Franqueta, terme municipal d’Horta de Sant Joan. Per arribar a Horta de Sant Joan venint del nord (Barcelona i Girona) el més còmode és agafar l’AP-7 fins la sortida 40 i per la C-42 arribar fins a Tortosa. A l’entrada de Tortosa cal seguir la C-12 en direcció Lleida. Just després de passar Xerta, cal trencar a l’esquerra per la N-230 en direcció Prat de Compte-Horta de Sant Joan-el Pinell de Brai. Al cap de 7 km, s’ha d’agafar un altre trencall a l’esquerra (T-330) en direcció Prat de Compte i Horta de Sant Joan. Es passa per Prat de Compte, es deixa de banda la cruïlla d’accés a Horta de Sant Joan, i seguint cap a Arnes, a uns 100 m de la cruïlla anterior, hi ha un rètol que indica “Els Ports”. S’agafa aquesta pista asfaltada que al cap de 9 km arriba a l’Àrea Recreativa de la Franqueta, lloc d’inici-final de la sortida.

Si es ve de les comarques lleidatanes o de la Catalunya central, és millor seguir la C-12 fins a Ascó, travessar tota la població per seguir després per la N-230 fins la cruïlla de les Camposines i incorporar-se a la N-420, que se seguirà fins Gandesa. Dins de Gandesa s’hauran de fer dues desviacions: la primera a la plaça de la Farola cap a l’esquerra en direcció Tortosa, i una segona davant de l’Ajuntament cap a la dreta en direcció Horta de Sant Joan per la TV-3531. Es creuen les poblacions de Bot i Horta de Sant Joan i es va cap a la cruïlla amb la T-330, on ja es veuran el rètol que indica “Els Ports”. Caldrà seguir la pista asfaltada que al cap de 9 km arriba a l’Àrea Recreativa de la Franqueta.

Mostra un mapa més gran

Atenció! Feu clic sobre (B), premeu sobre "com s’hi va" i en el mapa que us apareixerà, poseu el vostre
lloc de sortida a (A); en aquest mapa el punt de destí (B) és el punt d’inici i d’acabament de l’itinerari

Fotografia del punt d’inici de la sortida

Mapa de l’itinerari

Descripció de l’itinerari

Aquest itinerari no te cap senyalització especifica, a banda del tram en el que és coincident amb el GR-7 i Estels del Sud, així que caldrà anar atent a seguir el camí i a les cruïlles.

0,00 km. L’itinerari comença a la Franqueta, just després de creuar el pont sobre el riu dels Estrets, en front es veu un cobert amb una fonteta (antics fogons). Es comença a caminar en direcció est. A l’esquerra es veuen unes gegantines taules rodones amb bancades de pedra, sota l’ombra d’uns xops de bona mida (Populus nigra). El sender va gairebé planer en paral·lel al riu dels Estrets pel bosc de ribera.

0,49 km.  A l’esquerra, i a l’altra banda del riu, es veu l’entrada a la marbrera i al barranc del Carrer Ample. Es travessa el riu, habitualment sec, i se segueix per aquest barranc. La primera part del barranc està museïtzada com a Àrea d’Interpretació de la Marbrera. Es continua remuntant el barranc, de vegades per senderons laterals, de vegades per l’incomoda llera plena de rocs de grans dimensions i de blocs de marbre rosat.

2.20 km. S’arriba a una cruïlla de barrancs i se segueix el de la dreta, el barranc del Carrer Ample, marcat amb fites, lleugerament més emboscat que el de l’esquerra, barranc del Riu Sec. Cal anar en compte en aquest punt i no equivocar-se ja que només alguna petita fita de pedres indica que cal seguir el barranc de la dreta. Ben a prop d’aquesta cruïlla hi ha les surgències de la font de les Figuerasses.

2,64 km. Font de les Baranes, habitualment seca. Tot seguit es passa per un escanyament del barranc, és tracta de l’Estret de les Palanquetes.

4,15 km. El barranc s’eixampla formant una esplanada, es el Pla del Fenassar. A l’esquerra, al capdamunt, es veuen uns pins molt grans, són els Pins del Collet del Fenassar i mesuren 24 i 21 m d’alçada, amb una volta de canó de 4,32 m i una capçada mitjana superior als 17 m. Se segueix endavant i just on el barranc torna a tancar-se es passa pel costat d’una balma que queda a l’esquerra esquerra. Al cap de poc el barranc fa un gir a l’esquerra i tots els plegaments que s’havien vist fins ara semblaran ben poca cosa si es comparen amb els que ara es travessen.

4,65 km. Un cop depassada aquest espectacle geològic, en un barranc secundari que queda a l’esquerra, hi ha la cova de la Rambla de Dins, on algun “artista” ha jugat a emular els seus avantpassat de les cavernes

5,52 km. Se segueix pujant barranc amunt fins que al mig d’una boixeda s’arriba a una cruïlla i s’haurà de seguir el sender que gira gairebé 180º cap a la dreta (sud-oest) per incorporar-se, tot seguit, a la senda principal que recorre les Rases de Marraco (GR-7 i Estels del Sud). Se segueix caminant per aquests lloms gairebé pelats de vegetació. És el regne dels eriçons (Erinacea anthyllis), les roques, el vent i les boires. En cas de boira caldrà anar força en compte i seguir correctament l’itinerari i en dies de fort vent de mestral fins i tot  s’haurà de renunciar a passar per aquesta desprotegida carena.

7,05 km.  Al poc d’arribar als primers boixos, es veurà un sender que puja cap a la carena, se seguirà, però, el que baixa lleugerament cap a la dreta i entra de ple al bosc. De mica en mica es penetra en un  bosc de pi roig i pinassa amb un dens sotabosc de boix. De tant en tant es troben alguns punts que son magnífics miradors del Carrer Ample i de les comarques del Matarranya i la Terra Alta. Es va baixant cap al bonic racó de les Clotes de Clementet.

8,94 km. S’arriba a una cruïlla difícil de veure en el sentit de la marxa que se segueix, ja que el camí que s’ha de seguir marxa gairebé 180º a la dreta. Si es vol, se segueix recte i al cap d’uns 250 m s’arriba al refugi de les Clotes. Aquest refugi és d’us lliure però es desaconsella beure l’aigua de la cisterna que recull l’aigua de la pluja. Caldrà tornar a la cruïlla anterior i seguir el camí indicat el qual remunta pel bosc fins saltar un coll i iniciar la baixada, que en certs trams travessa algunes tarteres força verticals.

10,02 km. El sender arriba a una pista molt a prop del coll de les Saleres. Se segueix la pista cap a la dreta en suau baixada. Les vistes sobre els plegaments dels Roquers de Coves Roges són espectaculars. Es baixa per la pista fins arribar a la confluència amb el riu dels Estrets.

13,40 km. Una mica més endavant es troben uns indicadors que senyalen el camí de la cova de Picasso i la font de la Barrinada, aquí es creua el riu i se segueix per la senda que va paral·lela al riu, deixant de banda la que puja cap a l’esquerra.

13,55 km. S’arriba al trencall de la cova de Picasso, lloc sense cap interès llevat de saber que Picasso hi va ser-hi fa gairebé cent anys. Se segueix per la sendera, sempre en paral·lel al riu.

14,33 km. Àrea Recreativa de la Franqueta, final de la sortida.

Itinerari de la sortida per a GPS

Descarregar l’itinerari de la sortida per a GPS.

Fotografies de l’itinerari

Institució Catalana d’Història Natural

Carme, 47 – 08001 Barcelona - ichn@iec.cat - http://ichn.iec.cat.